Akademia Tai Chi Chuan & Luohan Qigong Wrocław

LUOHAN QIGONG - WROCŁAW

Sijie Izabela Maćko jest Instruktorem Wing Sing Tong Luohan Qigong, jedynej we Wrocławiu certyfikowanej szkoły. Luohan Qigong nauczane jest we Wrocławiu od 1999 roku. W latach 1999-2015 działalność była prowadzona jako Oddział Polskiego Stowarzyszenia Sztuk Walki Choy Lee Fut – pod nadzorem Sifu Grzegorza Ciembroniewicza, który sprowadził system do Polski. Od roku 2015 jest pod opieką Sifu Tomasza Chabowskiego – Mistrza Międzynarodowego Wing Sing Tong, Disciple Mistrza Chen Yong Fa (Tiger Disciples).

Główna kwatera znajduje się w Sydney (Australia), gdzie od 1984 roku mieszka Mistrz Chen Yong Fa, prowadzi cieszącą się ogromnym powodzeniem klinikę tradycyjnej chińskiej medycyny. Kieruje Światową Organizacją Choy Lee Fut rodziny Chen oraz Światowym Centrum Luohan Qigong. Dbając o prawidłowy przekaz sprawuje pieczę nad nauczaniem i dzieli się doświadczeniami z innymi ludźmi na całym świecie. W jego rękach znajdują się manuskrypty opisujące wszystkie formy, techniki walki, qigong, wiedzę medyczną i feng shui, napisane przez kolejnych spadkobierców systemu. Do połowy lat 80-tych pełny system ćwiczyli jedynie najbliżsi członkowie rodziny Chen. On jako pierwszy otworzył nauczanie oryginalnego przekazu rodzinnego dla osób spoza rodziny.

HUNG SING GWOON
CHOY LEE FUT
LUOHAN QIGONG
RODZINY CHEN
ZAŁOŻYCIEL STYLU I KOLEJNI SPADKOBIERCY
MISTRZ CHEN YONG FA

Dr Chen Yong Fa (piąte pokolenie spadkobierców Choy Lee Fut) jest jednym z najwybitniejszych współcześnie żyjących wielkich mistrzów kung fu. Jest pierworodnym synem Chan Wan Hon, pra pra wnukiem założyciela stylu Chan Heunga i spadkobiercą całej wiedzy najbogatszego i najbardziej wszechstronnego systemu kung fu – Choy Lee Fut oraz systemu Shaolin Luohan Qigong (wchodzącego w skład Choy Lee Fut).

Od roku 1954 dziadek Mistrza Chan Yiu Chi rozpoczął nauczanie wnuka. Dziadek widząc, że jego wnuk jest słaby i chorowity rozpoczął jego szkolenie od ćwiczeń wewnętrznych Luohan Qigong. Ćwiczenia te wzmocniły chłopca do tego stopnia, że od tej pory praktycznie nie choruje. Chen Yong Fa zdobywał kolejne tajniki rodzinnego przekazu systemu Choy Lee Fut poprzez qigong, kung fu aż do tradycyjnej medycyny chińskiej. Po śmierci Chan Yiu Chi, Chen Yong Fa kontynuował naukę u swojego ojca Chan Wan Hon, u którego ukończył szkolenie, osiągając najwyższy stopień wtajemniczenia w Qigong i kung fu.

W późniejszym okresie ukończył studia medyczne w Kantonie (Guangzhou) i został praktykującym lekarzem studiującym tradycyjną chińską medycynę i specjalistą w nastawianiu kości; wykorzystuje wiedzę medyczną przekazaną przez kolejnych spadkobierców systemu.

Od 1983 roku Chen Yong Fa mieszka w Sydney (Australia) gdzie prowadzi, cieszącą się ogromnym powodzeniem, klinikę tradycyjnej chińskiej medycyny. Kieruje Światową Organizacją Choy Lee Fut rodziny Chen oraz Światowym Centrum Luohan Qigong. Dbając o prawidłowy przekaz sprawuje pieczę nad nauczaniem i dzieli się doświadczeniami z innymi ludźmi na całym świecie. W jego rękach znajdują się manuskrypty opisujące wszystkie formy, techniki walki, qigong, wiedzę medyczną i feng shui, napisane przez kolejnych spadkobierców systemu. Do połowy lat 80-tych pełny system ćwiczyli jedynie najbliżsi członkowie rodziny Chen. On jako pierwszy otworzył nauczanie oryginalnego przekazu rodzinnego dla osób spoza rodziny.

W roku 1987 Mistrz Chen Yong Fa został zaproszony na serię seminariów do Europy. W roku 1989 prowadzi pierwsze seminarium w Polsce. 1996 to rok, w którym otwiera organizację Wing Sing Tong, do której przyjmuje najbardziej zaawansowanych uczniów z całego świata.

WING SING TONG

Zrzesza najbliższych i najbardziej zaufanych uczniów Mistrza Chen Yong Fa. Kiedyś prawo do członkostwa w Wing Sing Tong miały wyłącznie osoby należące do rodziny. Dopiero obecny spadkobierca i dzierżyciel systemu Mistrz Chen Yong Fa otworzył WST dla instruktorów nie związanych więzami rodzinnego pokrewieństwa. Decyzję o przyjęciu nowego członka do Wing Sing Tong za każdym razem osobiście podejmuje mistrz Chen Yong Fa.

Nazwa QIGONG (CHI KUNG) składa się z dwóch słów:

Qi – oznaczającego energię życiową oraz gong – odpowiadającego pracy, ćwiczeniu. Można więc powiedzieć, że wskazuje na pracę z energią, pielęgnowanie energii witalnej. Chi kung jest metodą zachowania zdrowia, stanowiąc jeden z filarów chińskiej medycyny (do której przynależą: akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż), w której ruchy ciała, pozycje statyczne połączone są z koncentracją umysłu i oddychaniem.

Metoda ta ma na celu gromadzenie energii życiowej, niedopuszczenie do wystąpienia zakłóceń w krążeniu energii Qi w obrębie kanałów energetycznych, a w wypadku stwierdzenia jakichkolwiek zaburzeń dąży do szybkiego przywrócenia stanu prawidłowego. Pobudzenie energii Qi przez meridiany pomaga osiągnąć wytrzymałość i elastyczność fizyczną oraz jasność i spokój umysłu. Aby to osiągnąć wykorzystuje się: koncentrację umysłu, wyobraźnię, odpowiednie ruchy i właściwe oddychanie. Tak postępując osiągamy spokój, odprężenie niezbędne do prawidłowego i harmonijnego krążenia energii Qi, które stanowi warunek poprawy stanu zdrowia a nawet wyleczenia.

Chi kung stosowany jest w Chinach w terapii najtrudniejszych, opornych na leczenie chorób. Są to ćwiczenia relaksacyjne, koncentrujące i regeneracyjne. Zapewniały one mieszkańcom Chin przez całe wieki dobrą kondycję fizyczną i psychiczną. Z tego też powodu są one nadal w tym kraju ogromnie popularne.
Ćwiczenia Chi kung odznaczają się spokojnymi, łagodnymi, miękkimi i płynnymi ruchami, zbliżonymi do tańca. Specjalnie dobrane ćwiczenia przypominają ruchy zwierząt. Są one skoordynowane z wolnymi i głębokimi oddechami, dłuższymi lub krótszymi w zależności od wykonywanych ruchów.

   ĆWICZENIA ZAPEWNIAJĄ
  • relaks i odprężenie,
  • poprawienie nastroju,
  • regenerację sił,
  • przywrócenie spokoju,
  • poczucie szczęścia,
  • odzyskanie pewności siebie,
  • zwiększenie ogólnej sprawności,
  • zwiększenie wydolności krążeniowo – oddechowej,
  • prawidłowe czynności narządów ciała,
  • wzmacnienie sił odpornościowych organizmu,
  • zmniejszenie poczucia zmęczenia,
  • poprawę pamięci i koncentracji.
   FORMY W SYSTEMIE LUOHAN QIGONG
  • Sup Baat Lo Han (十八羅漢) 18 Rąk Luohana,
  • Siu Lo Han (小羅漢),
  • Dai Lo Han (大羅漢),
  • Ng Wan Luk Hei (五運六氣),
  • Tai Git Kuen/Taijiquan (太極拳),
  • Mou Git Kuen/Wujiquan (無極拳).
Krótka charakterystyka form:
  • Sup Baat Lo Han (十八羅漢) 18 Rąk Luohana:

Najbardziej podstawowa forma, rozciąga mięśnie, ścięgna i więzadła oraz wykorzystuje ruch ciała do generowania ruchu qi. Wykonując ruchy formy 18 rąk Luohana widzimy wyraźny wpływ dla praktyk buddyjskich w sensie kultywowania ruchów i ducha 5 zwierząt (smoka, tygrysa, lamparta, węża i żurawia). Ruchy wykonywane są w linii prostej, kończyny na przemian rozciągają się to rozluźniają. Oddech podąża za ruchem fizycznym. Energia krąży wydłuż 12 meridianów wzmacniając naszą energię ochronną wei qi. Forma rozluźnia mięśnie i ścięgna, wzmacnia kości. Ruchy korygują wady postawy, uelastyczniają więzadła kręgosłupa, relaksują układ nerwowy poprzez delikatny masaż nerwów wychodzących od kręgosłupa.

  • Siu Lo Han (小羅漢):

Ta forma jest bardziej płynna i prowadzona po ruchach kolistych, wykorzystując oddech do generowania ruchu qi. Składa się z trzech sekcji odpowiadających Trzem Skarbom (三寶) / shen (神) – umysł, qi (氣) – oddech i jing (精) – esencja. Celem ćwiczenia tej formy jest wzmocnienie mięśni stabilizujących sylwetkę oraz wyrobieniu dynamicznej siły potrzebnej do wykonywania codziennych czynności. W formie Siu Luohan widzimy wpływ filozofii Daoistycznej. Ruchy ramion naśladują kręgi in-jang i bakwa, uwagę skupiamy na oddechu. Jednak same pozycje, ułożenia dłoni mają przeważający buddyjski wpływ. Odżywcza energia wzmacnia 5 narządów wewnętrznych (wątrobę, serce, śledzionę, płuca i nerki), krążąc z zewnątrz do wnętrza ciała poprzez naprzemienne otwieranie i zamykanie ruchów kończyn. Forma jest „energetycznym” masażem, ruch ciała jest lekki i elastyczny.

  • Dai Lo Han (大羅漢):

Ta forma wykorzystuje umysł do generowania ruchu qi. Podczas formy praktykujący siedzi, klęka lub kładzie się, każda sekcja zawiera własne ćwiczenia medytacyjne.Rodzaj medytacji, podczas której dłonie przyjmują różne mudry. W formie tej kładzie się nacisk na kultywowanie Jing (esencji). Tym razem nadrzędną rolę odgrywa nasza świadomość kierująca energią wewnętrzną. Forma w swoim całym kształcie związana jest intencją buddyjską. Umysł zupełnie wyciszony a obserwacja oddychania zastępuje „10000 przypadkowych” myśli.

  • Ng Wan Luk Hei (五運六氣):

Forma jest specyficznym treningiem ruchowo-oddechowo-myślowym. Ruchy wykonuje się przed kolorową kulą. Wpatrywanie się w kulę o odpowiednim kolorze leczy i wzmacnia naszą energię qi. Forma rozpoczyna się od prostoliniowych ruchów przypominających 18 rąk Luohana przechodząc do łagodnych, kolistych ruchów Siu Luohana. Ta forma łączy aspekty poprzednich form z ruchem kołowym i pracą nóg.

  • Tai Git Kuen/Taijiquan (太極拳):

Forma łączy ruchy formy 18 rąk luohana i Xiao Luohana, płynne koliste ruchy, pchnięcia dłonią. Wielka Ostateczna Forma, opiera się na zasadzie yin i yang, łącząc ruchy okrężne w nadgarstku i plecach z tzw. aplikacjami, łączy w sobie elementy qigongu i kung fu Choy Lee Fut.

  • Mou Git Kuen/Wujiquan (無極拳):

Bezgraniczna Forma. Jedna z najbardziej zaawansowanych form w systemie Choy Lee Fut, gdzie w pełni eksploruje tzw. zastosowania bojowe Lohan Qigong. Jest zwieńczeniem lat i dekad praktyki zarówno Qigong jak i Kung Fu.

„O wielkim mówią, że przemija,
O przemijającym, że się oddala,
O oddalającym, że powraca.
Dlatego TAO jest wielkie, Niebo jest wielkie, Ziemia jest wielka
i człowiek, który poznał te tajemnicę, jest wielkki.
W świecie są cztery rzeczy , a jedną z nich jest człowiek.
Człowiek wzoruje się na Ziemi, Ziemia wzoruje się na Niebie,
Niebo wzoruje sie na TAO, a TAO czerpie wzory z praw rządzących naturą”

[Lao Tsy]

ZAJĘCIA QIGONG LUOHAN WE WROCŁAWIU

Termin: od października do czerwca
Prowadzenie: Instruktor Wing Sing Tong Izabela Maćko

Scroll to Top